Page 41 - MRKTNG 4 2019
P. 41

välinen media hoidettiin kustantajan ja Remedyn toi-                   KAI TUOVINEN                       HEIKKI TYNI
mesta. Avun tarve on kumpuileva.”                                   Marketing Manager                        Tutkija

   Remedy näkyy pelisivustoilla, hyödyntää alan                        Frozenbyte Oy                 Tampereen yliopisto
laatul­ ehtiä ja tapahtumia sekä käyttää influencereita.
                                                           ITSE TEKEMÄLLÄ saadaan           TUTKIJAN vinkkelistä pelien
   ”Ensin on vakuutettava pelin kohderyhmä eli olta-       paras hyötysuhde                 tuotannon ja kuluttamisen rajat
va niissä kanavissa missä sekin on, kuten suosituis-       markkinointiin. Myös             liudentuvat. Pienet yritykset
sa pelim­ ediakanavissa ja esimerkiksi Discordissa.        peliprojektien tiimit tuottavat  saattavat kerätä rahaa faneilta
Fanim­me ja yhteisömme toimivat myös Reddit, Twitter       markkinointimateriaalia          joukkorahoituskampanjoin.
ja YouTube -kanavissa.”                                    Frozenbytella.                   Silloin tekijöillä on kasvot ja
                                                                                            fanit kohdataan samalla tasolla.
   Remedyn fanikunta on vanhempaa, joten heillä on
varaa ostaa pelejä. Haasteena ovat kuluttajat, jotka pe-
laavat vuosia samoja palvelupohjaisia pelejä kuin ka-
verinsa. Tällaista kohderyhmää on vaikea saada ko-
keilemaan muita pelejä. Markkinoinnissa hyödynne-
täänkin heimoutumista.

   Muista suomalaisyrityksistä Puha nostaa esille
Supercellin.

   ”Siellä tehdään asioita kansainvälisesti ja heil-
lä on standardit sille, miten yhteisöä hoidetaan. Me
suomalaisy­ htiöt opiskelemme asioita toisiltamme ja
kilpailemme korkeintaan työntekijöistä.”

Frozenbyte rakentaa yhteisöjä                              kaikki keinot. Menestyneet yritykset saattavat myydä
Konsoli- ja PC-pelejä tekevä Frozenbyte hoitaa it-         nykyään pienemmille pelintekijöille julkaisukanavaa
se markkinoinnin ja tekee yhteistyötä eri alustojen        oman pelinsä käyttäjäverkoston kautta esimerkiksi
omistajien, kuten Sonyn, Microsoftin ja Nintendon,         mainostamalla niitä omien peliensä sisällä.”
kanssa.
                                                              Tyni myös muistuttaa, että suosituin ja kallein tu-
   Puoli vuotta sitten julkistetulle Starbase-pelille ra-  bettaja ei aina ole paras.
kennetaan parhaillaan yhteisöä. Parin ihmisen mark-
kinointitiimin rinnalla työtä tekee viiden ihmisen com-       ”Vähemmän seuratulla tubettajalla voi olla laaduk-
munity support -tiimi.                                     kaampiaseuraajia,kutenalaninfluencereita.Hetekevät
                                                           peleistä videoita tai pelaavat niitä nettilähetyksissään.”
   ”Pelin kehittäminen vie vuosia, joten luomme nyt
yhteisölle mielikuvaa pelistä. Jo 17 000 käyttäjää on         Tärkeitä ovat myös arvosteluja tekevät ammattimai-
Discord-serverillä, missä he voivat lähestyä pelin­        set verkkosivustot.
kehittäjiä ja koko tiimiä. Haluamme olla muuta kuin
kasvoton korporaatio”, seitsemän vuotta yrityksen             ”Sillä on selkeästi merkitystä, jos saa vaikka mai-
markkinointijohtajana työskennellyt Kai Tuovinen           ninnan: kiinnostava, pieni peli.”
sanoo.
                                                              E-urheilu on tullut osaksi pelimaailmaa, eli nyt pe-
   Tubettajat ja fanit voivat uusiokäyttää Frozenbyten     lataan kilpaa ja pelejä räätälöidään sitä varten.
tuottamien videoiden materiaaleja. Frozenbyten You-
Tube-kanavalla on jo yli 20 000 seuraajaa.                    Uusia liiketoimintamahdollisuuksia piilee myös pe-
                                                           lien datan louhinnassa.
   Yritys julkaisee samoja aineistoja ristiin myös muis-
sa some-kanavissaan, kuten Redditissä, Facebookis-            ”Vaatimattomalta vaikuttavalla mobiilipelil-
sa ja Twitterissä.                                         lä voi olla satoja miljoonia latauksia, jolloin itse pe-
                                                           liä suuremmaksi liiketoiminnaksi nousee saavutettu
   ”Starbaselle teimme wiki-sivut, joille pelaajat voi-    käyttäjäverkosto ja siitä saatavan datan analysointi.
vat lisätä tietoja. Lisäksi nettisivuiltamme pääsee eri    Olemme insinöörivetoinen maa, joten meillä on hyviä
foorumeihin, joilla julkaisemme uutisia.”                  edellytyksiä synnyttää esimerkiksi tämän ympärille
                                                           oheisliiketoimintaa.” •
Datalouhinnassa piilee mahdollisuuksia
Tampereen yliopiston tutkija Heikki Tyni vinkkaa,
että jos kokeneilla yrityksillä on hyvät suhteet vaik-
kapa pelialustajien omistajiin, kuten Appleen tai
Nintendoon, ne saattavat nostaa pelin osaksi omaa
markkinointiaan.

   ”Tyhjästä ponnistavan yrityksen on käytettävä

                                                                                                                       MRKTNG 41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46