Page 38 - MRKTNG 2 2020
P. 38
Ilmiö: esports
Erilainen
esports haastaa
markkinoijan
Räjähdysmäisesti kasvaneen esportsin kautta
saavutetaan kohderyhmä, joka on aiemmin ollut
kaikista vaikeimmin tavoitettavissa.
Teksti Paula Harmaala Kuva SEUL ry / Arttu Kokkonen (Tubecon) ja Prisma
JARI KARLSSON He eivät seuraa televisiota eivätkä juuri- >
CEO, Marketing CEO kaan lue lehtiä. He blokkaavat mainokset
netissä ja ovat muutenkin mainostajan
SJ Gaming kannalta äärimmäisen kriittistä yleisöä.
Mutta he ovat helposti saavutettavissa
”SUOMEN huippujoukkueet ovat yhteydestä, josta pian löytyvät kaikki muutkin. Tai
kykeneviä tuottamaan paljon miten sen nyt ottaa. Helposti siinä tapauksessa, että
materiaalia. Joukkueet ylläpitävät mainostaja edes päätyy mainostajaksi. Matkalla voi
somekanavia, tuottavat joukkueuutiset olla muutamia mutkia, jotka kannattaa tiedostaa.
ja sisällöt. Muutamilla joukkueilla Esports tai e-urheilu eli pelimaailman ammattilais-
on mikrovaikuttajaverkosto, jotka kilpasarja, on kasvanut lajina räjähdysmäisesti, jopa
striimaavat sisältöä Twitchissä.” ohi isojen urheilulajien. Vallalla oleva koronapande-
mia on heittänyt lisää bensaa jo ennestään valtoime-
38 MRKTNG naan roihuaviin liekkeihin. Kun kaikki muut liigat ja
urheilusarjat ympäri maailmaa on suljettu, televisio-
lähetyksiä vaihdetaan esportsiin.
”Jenkeissä elektronisen urheilun Nascar-sarja lähe-
tettiin kansainvälisessä televisioverkossa”, myhäilee
e-urheilun kilpa-ammattilaistiimejä pyörittävän SJ
Gamingin toimitusjohtaja Jari Karlsson.
Karlsson kuuluu siihen sukupolveen, joka jo pari
kymmentä vuotta sitten pelasi verkossa joukkue
pelejä Counter-Strikessä, josta puhutaan nimikirjai-
min CS. Saman pelin uudempi versio CS:GO on tä-
nä päivänä yksi e-urheilun suosituimmista taktisista
ammuntapeleistä.
”Olemme kasvaneet pelaamisen parissa”, Karls-
son toteaa.