Page 41 - MRKTNG 2 2020
P. 41
VILLE VAHLA
Vice President, Assortments
and Pricing, Home goods and
Consumer electronics
SOK
”STRIIMAAJALLA voi olla testauksessa
Prismasta löytyviä pelitarvikkeita, joista hän
antaa kanavissaan palautetta. Myös erilaiset
kilpailut tuotepalkintoineen kuuluvat asiaan.
Näin Prisma viestii mieleenpainuvasti alati
kasvavalle yleisölle.”
Vastuullisuudessa on vielä tekemistä ”Huippu-urheilussa pitäisi olla fyysisesti, henkises-
Uusi laji ei ole syntynyt täysin ilman ongelmia. Aihe, ti ja ravitsemuksellisesti huipputasolla. Suomen taso
mistä ei juurikaan uskalleta puhua, on pelimaail- on kova, mutta häviämme jatkuvasti Tanskalle ja Ruot-
massa yleinen huono kielenkäyttö, jossa tyypillisiä sille. Se johtuu siitä, ettei valmentautuminen ole vielä
piirteitä ovat rasistinen ja etenkin naisia halventava kokonaisvaltaista”, Karlsson toteaa.
kielenkäyttö. Tämä on usein yhdistettynä toiseen ikä-
vään ilmiöön, nettikiusaamisen. Makuuhuoneesta maailman huipulle -mallilla ei
pidemmän päälle pärjätä, koska pelaajien paineen-
”Harrastajayhteisöissä näitä ongelmia on, koska sietokyky on heikko. Suomessa ei vielä ole ollut tar-
anonyymiteetin taakse voi piiloutua. Kun harrastus jolla urheilijapolkua, jossa voisi kehittyä määrätietoi-
menee tavoitteellisemmaksi, tällainen toiminta lop- sesti harrastelijatasolta maailman huipulle. Mutta sel-
puu”, Karlsson kommentoi. Hän kertoo, että Rushmo- laista kaivattaisiin.
den verkkopalvelussa kaikenlainen kiusaaminen, häi-
riköinti ja trollaaminen moderoidaan pois. ”Tarvitaan valmennussisältöä, taktista kehitty-
mistä, mutta myös muuten monipuolista kehittymis-
Markkinoijalle omantunnon kysymys voi olla myös tä. Jos saisimme koko harrastelijayhteisön järjestäy-
peleihin liittyvä väkivalta. Onko ok tappaa ja vieläpä tymään samaan paikkaan, pystyisimme pärjäämään.
palkita siitä? Miten tällainen maailma sopii omaan Kumppanit voisivat tarjota vaikkapa ravitsemuksel-
brändiin? lisesta puolta. Yhteistyö ison elintarviketoimijan tai
ruokakaupan kanssa voisi olla hedelmällistä”, Karls-
Tässä kohtaa Karlsson huokaisee. son pohtii.
”Peleissä ei ammuta ihmisiä, vaan kyse on virtuaa-
lisesta suorituksesta. Pelaajien mielestä kyse on stra- Prismassa pelimaailman suhteen ei olla koettu
tegia- ja taktiikkapelistä, ei väkivallasta.” ongelmia.
Entä miten nuoria ihmisiä on hyväksyttävää sitout-
taa ajankäytöllisesti vaativaan ammattipelaamiseen, ”Pelaamisen suhteen meillä ei ole ollut kriise-
joka väistämättä on pois nuoren muusta ajasta, kuten jä. Kun ilmoitimme lähtevämme rakentamaan Pris-
esimerkiksi koulutuksesta ja normaalista sosiaalises- ma Gaming -konseptia, meidät otettiin ilolla vastaan.
ta kanssakäymisestä? Toki matkamme on vasta alussa ja toimintaa kehite-
Maailmalla tunnetaan tapaus, jossa kaksitoistavuo- tään edelleen. Haluamme kannustaa nuoria ympäri
tias tyttö otettiin kilpajoukkueeseen vahvistukseksi. Suomen pelaamaan reilulla ja toiset huomioon otta-
Suomessa tällaista ei tiettävästi ole ollut, mutta miten valla pelityylillä. Tottakai pitää olla valmius siltä va-
pelaaminen ylipäänsä vaikuttaa elämänhallintaan? ralta, jos jotain tapahtuisi, mutta tähän mennessä kaik-
•ki on mennyt todella hienosti”, Ville Vahla vahvistaa.
MRKTNG 41