Page 43 - MRKTNG 1 2023
P. 43
Kolumni
VÄINÖ LESKINEN on muun muassa
vakuuttanut detroitilaiset siitä,
että Suomessa on sieltä puuttuvaa
autojen teknologiaosaamista
sekä kalifornialaiset siitä, että
Suomessa osataan paremmin
tarinankerronnan tulevaisuus.
Kummallakaan kerralla
menestykseen ei auttanut
luontainen vaatimattomuus.
Tositarina on viennin supervoima
TOSITARINA on strateginen työkalu ja turvallinen tapa Meiltä suomalaisilta ei puutu tarinankerronnan
prototypoida uusia liikeideoita, tuotteita ja palveluja. geeniä eikä meillä ole mitään muutakaan ominai
Sen pitäisi olla ensimmäinen asia, johon panostetaan suutta, joka tekisi meistä huonompia showrunne
– ja vientiponnistustemme keihäänkärki. reita. Ero on siinä, kuinka paljon käytämme aikaa ja
vaivaa tarinan kirjoittamiseen ja muokkaamiseen. Ja
Muistan, kun kuulin Airbnb:stä ensimmäistä ker siinä koska aloitamme työn. Tarina ei vain kerta kaik
taa vuonna 2009. En ymmärtänyt, miten yöpyminen kiaan voi olla se, jota mietitään viimeiseksi ja vasta
jonkun toisen kotona voisi olla houkuttelevampaa sitten, kun kaikki muu tuotteessa on saatu valmiiksi.
kuin hotelliyö, paitsi tietysti, jos tarkoituksena olisi
murhata joku hänen nukkuessaan. Jos asetamme tarinat etusijalle, jos aloitamme
minkä tahansa tuotteen, palvelun tai muun innovaa
Miten Airbnb onnistui vakuuttamaan maail tion tarinalla, ja jos käytämme aikaa koko innovaa
man siitä, että sen bisnesidea oli hyvä? Tarinan voi tioprosessin ajan yksinkertaisen, mutta perinpoh
malla. Airbnb:n johtaja Brian Chesky luki Walt Dis jaisen tarinan hiomiseen siitä lisäarvosta, jota asiak
neyn elämäkerran ja löysi Disneyn mm. Lumikki-ta kaat saavat, lyhennämme innovaatiomme hyväksy
rinalle rakennetun tekniikan. Kyse oli storyboardista missykliä huomattavasti. Samalla useampi epäkon
eli kuvakäsikirjoituksesta. Niinpä Airbnbllä kehitet ventionaalinen idea näkee paitsi päivänvalon myös
tiin projekti nimeltä Snow White, jolla Airbnb:n asia menestyksen.
kaskokemuksen tarina kerrottiin maailmalle.
Tämä on nyt tärkeämpää kuin koskaan. Kaup
TARINA on uuden idean ensimmäinen prototyyppi. Sen pataseemme tarvitsee tuekseen innovaatioita, tuli
avulla pystymme esittämään ideamme ja saamaan vat ne sitten startupeilta tai suurten teollisuuskon
palautetta välitöntä iteraatiota varten. Tarina muut serniemme muodonmuutoksesta. Eritoten teollisuu
taa näkymättömän vision konkreettiseksi. Se myös temme ydinalojen muodonmuutoksessa vastuullisten
ankkuroi huomion arvoon, jota innovaatio tuottaa ja dataintensiivisten tuotteiden kehittämiseen tarvi
asiakkaalle. taan tositarinoiden supervoimia.
Strategisen tarinan immersiivisin media ei ole mai MUUTOS on pelottavaa. Varsinkin asiakkaiden mie
nos vaan ihminen. Yrityksen perustaja, poikkeuksel lestä. Viktoriaanisella ajalla ensimmäisten polku
lisen lahjakas työntekijä, karismaattinen myyjä tai pyörien uskottiin aiheuttavan tappeluja ja uuvutta
kaikkien näiden yhdistelmä. Kirjassaan Build Tony van naiset niin, että he eivät enää pysty saamaan lap
Fadell kertoo, miten Steve Jobs iteroi iPhonen tarinaa sia. IBM:n Thomas Watson uskoi maailmassa olevan
kaksi vuotta ennen lanseerausta. Fadell käytti myö markkinoita vain korkeintaan viidelle tietokoneelle.
hemmin samaa narratiivitekniikkaa keksiessään ja Nyt muun muassa kryptovaluuttoja, uusia synteetti
tuodessaan markkinoille Nest-termostaatin. siä proteiineja, perusmateriaalien uusia käyttötarkoi
tuksia, uusia polttoaineita ja tekoälyä voidaan pitää
Jos seuraavaksi tulee mieleen, että tämä kaikki on uhkana tai mahdollisuutena. Kumpaa ne sitten lop
mahdollista vain amerikkalaisille, sillä heillä on kal pujen lopuksi ovat, riippuu tarinasta. Meidän intres
lisarvoinen tarinankerronnan geeni, niin olen kun
nioittavasti täysin eri mieltä kanssasi. •simme on omistaa se.
MRKTNG 43