Page 26 - MRKTNG 2 2023
P. 26

3 x AI-case

           ”Tekoälyllä boosta-                                             ”Hämmästyttävää oli se, kuinka nopeasti pää-            >
             tussa projektissa                                          simme alkuun ja saimme konkreettisia ideoita. Olin
             erona tavalliseen                                          odottanut, että tekoäly tarjoaisi aluksi ihan hulluja
             suunnittelu­prosessiin                                     ideoita, mutta periaatteessa kaikki oli jo heti alkuunsa
             on alkuideoiden val-                                       toteutuskelpoisia”, Kaartinen hämmästelee.
             tava määrä. ­Lopulta
             ihminen valitsee                                              Tällä hetkellä tekoälyprojektissa jopa toimeksi­
             ja jalostaa parhaat                                        antoa tärkeämpää on oppia, kehittyä ja viisastua vir-
             eteenpäin.”                                                heistä yhdessä. Sokos Hotellien ja Sherpan yhteistyö
                                                                        oli heti alkuvaiheesta tiivistä ja kaikki työvaiheet teh-
           hoitavat erilaista manuaalista työtä, vaaditaan tiimiin      tiin läpinäkyväksi. Tekoälyllä boostatussa projektissa
           aina ihminen tekemään päätöksiä ja toimenpiteitä.            erona tavalliseen suunnitteluprosessiin on alkuideoi-
                                                                        den valtava määrä. Lopulta ihminen valitsee ja jalos-
              ”Järki, silmät ja sydän ohjaavat edelleen markki-         taa parhaat eteenpäin.
           nointia – tekoälystä huolimatta”, Laamanen vakuuttaa.
                                                                           ”Valintoja matkan varrella tekee usein melkein
           CASE SOKOS HOTELS: Voiko                                     huomaamatta ja siksi ulospäin voi näyttää jopa siltä,
           tekoälyä hyödyntää myös konsepti-                            että tekoäly tekee asioita ”nappia painamalla”. Rat-
           ja sisustussuunnittelussa?                                   kaisevassa roolissa on kuitenkin se, että mitä nap-
           Sokos Hotels -hotelliketju ja luova toimisto Sherpa          peja tekoälyä ohjastava promptaaja painaa ja missä
           kokeilivat yhdessä, kuinka tekoälyteknologia taipuu          järjestyksessä”, kommentoi Sherpan Head of AI &
           hotellien konsepti- ja sisustussuunnitteluun.                ­Innovations Jukka Niittymaa.

              Tekoälyn vallankumous etenee kovaa vauhtia,                  ”Asiakkaiden asenne on ratkaisevaa. Halu testata
           ja siksipä monet toimijat miettivät, kuinka sitä voisi       ja suhtautua ennakkoluulottomasti uuteen aikakau-
           hyödyntää omassa työssään järkevällä tavalla. SOK            teen, missä ihmisen ja koneen yhteistyö mahdollistaa
           Mara-ketjuohjauksen Sokos Hotellien kehityspääl-             luovuuden käytön uusilla tavoilla”, sanoo Sherpan
           likkö Jukka Kaartinen kollegoineen halusi selvittää,         CEO Elina Bono.
           miten luovan ideoinnin jumeista pääsisi eroon. Lähes
           aina konseptoinnin alussa pitäisi generoida uuden­           Neutraalimpaa alkupään luovaa suunnittelua
           laisia ajatuksia, joita ei rasittaisi ihmismielelle tyypil-  Tärkeintä oli oppia miten tekoälyä voidaan tulevai-
           liset assosiaatiot siitä, miltä asioiden ”pitäisi” näyttää.  suudessa hyödyntää huoneiden konseptoinnissa sekä
                                                                        minkälaista ammattitaitoa tekoälyn kanssa työsken-
              Päätettiin kokeilla tekoälyä, joka mahdollisti asian­     tely tässä vaiheessa kehitystä vaatii. Arvokasta on
           tuntevalla promptaamisella 50 huonekonseptia.                ollut myös huomata, mihin pisteisiin voidaan päästä
           H­ aaveena oli saada aluksi vain ajatuksia siitä, miltä      luovassa prosessissa ja minkälaisissa aikatauluissa.
           huonetyypit näyttäisivät, mutta lopulta suunnittelu
           laajeni myös muualle hotellin julkisiin tiloihin. Pro-          ”On ollut hämmästyttävää huomata, kuinka neut-
           jektissa hyödynnettiin muutamaakin eri luonnol-              raalia prosessin alkupään luovaa suunnittelua teko-
           lista kieltä ymmärtävää tekoälyä – aina ideoinnista          älyllä voidaan tehdä, koska ei ole mitään ihmismie-
           visualisointeihin.                                           len preferenssejä taakkana”, Jukka Kaartinen toteaa.

                                                                           Pian on projektin jälkitarkastelun aika. Miten
                                                                        suoriudutt­ iin ja kuinka tekoälyä voidaan tulevaisuu-
                                                                        dessa hyödyntää – mikä oli hyvää ja mikä ei. Pilotin
                                                                        kautta Kaartiselle on muodostunut käsitys siitä, että
                                                                        kaikkeen tekoäly ei vielä sovellu, mutta moniin pro-
                                                                        jekteihin se voi jo nyt antaa lisäarvoa.

                                                                        Tekoäly inspiroi suunnittelijoita
                                                                        Niin Kaartinen kuin Bonokin ovat vahvasti sitä
                                                                        mieltä, että tekoäly auttaa esimerkiksi sisustussuun-
                                                                        nittelijoita tulevaisuudessa luovassa työssään. Vie
                                                                        pois opitusta, avartaa mielikuvitusta ja tottumuksia.

                                                                           ”Tässä projektissa lopputulos on siis visualisoitua
                                                                        konseptimateriaalia, joita voidaan hyödyntää jatkossa

                                                                        •briefeissä”, Bono kiteyttää.

26 MRKTNG
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31