Page 68 - MRKTNG 2 2022
P. 68
Menestysresepti
ALOITETAAN keskeltä juhlahumua. On huhti Nuorten ääni
kuu 2022 ja Grand One Gaala järjestetään MIELI ry:n Myrsky on Suomen ensimmäinen virtu-
ensimmäistä kertaa kahden vuoden korona- aalivaikuttaja, mutta maailmalta tunnetaan jopa mil-
tauon jälkeen Helsingin Suvilahden Kattila- joonia someseuraajia keränneitä virtuaalihahmoja Lu
hallissa. Osallistujien maksamista lipuista on tilitetty Do Magalusta Lil Miquelaan ja Barbieen. Vielä muu-
osa katastrofirahastoon Ukrainan konfliktista kär- tama vuosi sitten Myrskyn toteuttaminen sellaisena
sivien auttamiseksi ja tapahtuman hiilijalanjälki on kuin se nyt kampanjaan toteutettiin, ei silti olisi ollut
kompensoitu. Siinä tulikin kahdella lauseella kitey- edes teknisesti mahdollista.
tettyä vallitseva maailmantila, päällä oleva kolmois-
kriisi, joka muovaa erityisesti aikuistuvien nuorten Idea virtuaalivaikuttajasta syntyi alkuvuodesta
mielenmaisemaa: ilmastokriisi, koronapandemia ja 2021. Bob the Robotin pitkäjänteinen pro bono -yhteis-
sota Euroopassa. työ MIELI ry:n kanssa oli jo muutamia vuosia keskit-
tynyt syyskuussa vietettävän itsemurhien ehkäisypäi-
Vieraita on yli 500, heidän joukossaan kampanja- vän ympärillä järjestettävään Mitä kuuluu? -kampan-
päällikkö Katri Korpinen MIELI ry:stä. MIELI Suo- jaan. Sen avulla MIELI ry pyrkii tukemaan mielenter-
men Mielenterveys ry on mukana kisassa Virtuaali- veyttä ja vaikuttamaan mielenterveysongelmiin liit-
vaikuttaja Myrskyllä ja itsemurhien ehkäisykampan- tyviin leimaaviin asenteisiin. Kun syksyn kampanjaa
jalla. Toteutus on Bob the Robotin käsialaa ja mukana alettiin suunnitella, mielenterveyshaasteet olivat han-
tuotannossa on ollut lukuisia kumppaneita pro bono, kalampia kuin vuosiin. Vaikka asenneilmapiiri on jo
hyvän asian puolesta. kehittynyt hyvään suuntaan, pitkittynyt koronakriisi
ja ilmastoahdistus olivat koetelleet erityisesti lasten ja
Korpisen ennakkoaavistuksista poiketen Myrsky nuorten mielenterveyttä.
putsaa palkintopöydän: Kampanja Grand Prix’n
saamisen lisäksi se tekee historiaa voittamalla kaik- “Tiesimme omista kanavistamme ja keskusteluista
kiaan viisi kategoriaa. kriisityöntekijöidemme kanssa, että monilla, joilla
aiemmin meni heikosti, meni nyt todella huonosti.”
“Se oli hetki, jolloin kaikki konkretisoitui. Suurin
osa työstä oli poikkeusoloissa tehty yksin kotitoimis- Myös järjestön toteuttama kysely osoitti, että kuor-
tolla ja Teamsin ääressä. Sitten pääsi juhlistamaan mitus kohdistui eniten 13–30-vuotiaisiin: yksineläjiin,
yhteistä onnistumista koko tiimin kanssa ja voitimme joiden sosiaaliset kontaktit ovat romuttuneet, opis-
oikeasti aivan kaikki, se oli käsittämätön tunne.” kelijoihin, jotka eivät ole koskaan nähneet opiskelu
kavereitaan, nuoriin, jotka eivät saa töitä. Asioita, jotka
MIELI Suomen kasaantuessaan ovat johtaneet siihen, että ensimmäi-
Mielenterveys ry sen koronavuoden aikana joka kymmenes nuori oli
harkinnut itsemurhaa.
MIELI RY:N perustehtävä on
mielenterveyden edistäminen ja Mitä kuuluu? -kampanjalla haluttiin puhutella
ongelmien ehkäisy. Lasten ja nuorten suurta yleisöä ja viestiä, että mielenterveydestä voi ja
mielenterveyden edistäminen pitää puhua. Mutta aihe, itsemurha-aikeet ja nuorten
nostettiin strategiseksi painopisteeksi pahoinvointi, oli erityisen herkkä. MIELI ry:llä oli eri-
vuonna 2002. Viime vuosien laisten nuorten tilasta ja kokemuksista laaja-alaisesti
poikkeusolojen keskellä MIELI ry:n tietoa ja useita datankeruupisteitä, kuten tutkimuk-
kriisityön volyymiä on nostettu, sia, Sekasin-chat ja Sekasin Gaming. Mutta kerätyn
uusia vapaaehtoisia koulutettu tiedon jakaminen yksipuolisesti näyttäytyisi nuorille
ja mielenterveyttä vahvistavaa helposti ulkopuolelta määriteltynä.
koulutusta muovattu myös verkossa
tavoitettavaksi. “Halusimme tuoda nuorten äänen kuuluviin ja
osallistaa heitä kokemustensa jakamiseen. Yksittäi-
sen nuoren nostaminen esiin ei kuitenkaan ollut sitä, >
sillä kokemusasiantuntijoidenkin kautta ääni lähtee
helposti tiettyyn suuntaan. Me halusimme antaa äänen
kaikille.”
Kysymys keinoista kiteytyi siihen, miten päästäi-
siin nuorten ajankäytön ytimeen.
“Nuorilla vaikuttajat ovat isossa roolissa. Maail-
malta on kokemuksia virtuaalivaikuttajista esimer-
kiksi muodin alalta, ja sitä kautta mietittiin, voisiko
se olla oikea tapa antaa nuorille ääni.”
68 MRKTNG