Page 37 - MRKTNG 4 2021
P. 37
Tutkittua
XR:n teho B2B-myynnissä
mintaa. Tuoteominaisuuksia voidaan esitellä samalla KEVÄÄLLÄ 2021 julkaistiin haastattelututkimus,
kertaa sekä ymmärrettävästi että viihdyttävästi. johon osallistui yhdeksän kansainvälisesti
Pelillisyys ruokkii kiinnostusta, ja hurmattu asiakas toimivaa saksalaista teknologiayhtiöitä, jotka
sitoutuu herkemmin tuotteeseen tai palveluun. ovat hyödyntäneet jo ainakin yhtä XR-sovellusta
B2B-myynnissä.
– Oli hauska kokemus päästä tutustumaan virtuaa
liseen autovarikkoon ja korjaamaan autoa varikko Tutkimus osoittaa, että XR:n avulla voidaan
työntekijän roolissa, Stereoscapen Head of Sales, Tarja saavuttaa hyötyjä lähes kaikissa B2B-myynnin
Sallantaus kertoo. vaiheissa. Yhteistyö asiakkaan kanssa paranee,
ja asiakas voidaan osallistaa myyntiprosessiin.
Virtuaalisuus sekä innostaa että auttaa ymmärtä Tiedon välittäminen ja monimutkaisten asioiden
mään monikerroksisia asioita. Usean aistin aktivoin visualisoiminen tehostuvat, ja myyjän tarjoamien
nin ja läsnäolon kokemuksen kautta kärsimätönkin ratkaisujen arviointi on asiakkaalle helpompaa.
viipyy ja viihtyy. Hyötyinä ovat myös uuden teknologian tuoma
kilpailuetu sekä myönteinen vaikutus yrityksen
– Haluamme kehittää alaa yhdessä yritysten imagoon ja uskottavuuteen. XR joko syrjäyttää
myynti- ja markkinointitiimien kanssa. Olemme val perinteisen myyntimateriaalin, kuten esitteet
miita kuulemaan toiveita ja kehittämään niihin ratkai ja tuoteluettelot, tai syventää niitä digitaali-
suja, Tarja Sallantaus sanoo. sella sisällöllä. Käytön arvioidaan laajenevan ja
sovellustapojen monipuolistuvan. Edellytyksenä
Mitä seuraavaksi? on, että sekä asiakas että myyjä saavat XR-ratkai-
XR-maailmassa tapahtuu. Esimerkiksi Faceboo suista lisäarvoa.
kin uudessa metaversumissa käyttäjä voi avatarina
tavata kavereita. Myös muut yhtiöt, kuten Microsoft, nalta hyvä. Näin teknologian käyttöönotto helpottuu,
kehittävät omia metaversumejaan. Ala kehittyy hur nopeutuu ja tulee edullisemmaksi. Myös laitteet keve
jaa vauhtia, kun isot yhtiöt tuovat markkinoille uusia nevät, muuttuvat mobiileiksi ja resoluutio paranee.
XR-alustoja ja -sovelluksia. Stereoscapen asiantunti
jat toteavat, että tämä on käytön laajentumisen kan XR-sisällöntuotanto kehittyy vauhdilla, ja kerran
tuotetun 3D-sisällön hyödyntäminen useilla eri lait
teilla ja kanavilla tuo kustannustehokkuutta. Isona
trendinä laajennettua todellisuutta ajavat myös ympä
ristönäkökohdat: hiilijalanjälki pienenee, kun virtuaa
•linen korvaa fyysisen.
MRKTNG 37