Page 36 - MRKTNG 4 2021
P. 36

Ilmiö: XR-teknologia

           Elä tieto todeksi                                                Vuonna 2009 perustettu suomalainen Stereoscape
           virtuaalisesti                                                Oy teki alkutaipaleellaan elokuvien 3D-konversioita.
                                                                         Nyt yrityksen portfoliossa on laaja valikoima inter­
           XR eli laajennettu todellisuus tuo tarinan­                   aktiivisia 3D- ja XR-ratkaisuja, fokuksena B2B-puolen
           kerrontaan ja tuotetiedon esittämiseen uuden                  asiakkaat, muun muassa teknologiateollisuudessa.
           ulottuvuuden. Kokemuksellisuus ja inter­
           aktiivisuus, storyliving, muuttaa markkinoin-                    – Alussa työ toi meille arvokasta tietoa immersiivi­
           nissa selitykset elämyksiksi ja auttaa nosta-                 sestä 3D-käyttäjäkokemuksesta ja viitoitti tietä kohti
           maan asiakkaan keskiöön. Stereos­ cape Oy:ssä                 laajennetun todellisuuden ratkaisuja, tuottaja Heikki
           tunnetaan elämyksillä sitouttamisen salat.                    Parviainen toteaa.

           Teksti Hanna Velling  Kuva Stereoscape Oy                        Missio on valjastaa XR-teknologiat palvelemaan
                                                                         ihmisiä. Myynnissä ja markkinoinnissa tämä tarkoit­
           TÖRMÄÄT pelihahmoihin lähipuistossasi, pääset                 taa monimutkaisen tuotetiedon muuttamista ymmär­
                  samaan kuvaan ulkomainoksessa komeilevan               rettäväksi älykkään informaatioarkkitehtuurin, inter­
                  idolisi kanssa ja vierailet taidenäyttelyssä koti­     aktiivisuuden, 3D:n sekä XR-teknologian avulla.
           sohvaltasi. Laajennettu todellisuus eri muodoissaan           Stereo­scapellaontälleomamääritelmä:”SmartProduct
           on viihdettä, mutta myös tapa kertoa tuotteista ja pal­       Communication”
           veluista asiakkaille XR-elämyksinä.
                                                                            – XR:n avulla räätälöimme tietoa ihmisille, jotta he
               Interaktiivinen XR ei etene lineaarisesti perintei­       voivat oppia nopeammin ja työskennellä fiksummin,
           sen tarinankerronnan tavoin, vaan katsojasta tulee            Heikki Parviainen kiteyttää.
           kokija ja näkijästä tekijä. Kokemuksellisuus ja kolmi­
           ulotteisuus auttavat hahmottamaan monimutkaisia­              Markkinoijat valmiina seikkailuun
           kin tuotteita alati kasvavassa informaatiotulvassa.           Lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden avulla
           Messuilla, tapahtumissa ja oppimisympäristöissä XR-­          saamme ison paperikoneen olohuoneeseen, voimme
           teknologiaa on hyödynnetty jo pitkään.                        nähdä rakenteilla olevan voimalaitoksen valmiina
                                                                         tai sukeltaa veden alle tutkimaan laivamoottorin toi­
         AR                      MR                       VR

AUGMENTED REALITY            MIXED REALITY         VIRTUAL REALITY

  Lisätty todellisuus    Yhdistetty todellisuus   Virtuaalitodellisuus

  Digitaalista sisältöä    Digitaalinen sisältö    Digitaalinen sisältö
         lisätään               on vuoro-        sulkee reaalimaailman

    reaalimaailman            vaikutuksessa            ulkopuolelle.
          päälle.            reaalimaailman

                                  kanssa.

                                    XR

                                  EXTENDED REALITY

                                Laajennettu todellisuus
           Laajennettu todellisuus, XR, on kattokäsite virtuaalisen,

               yhdistetyn ja lisätyn todellisuuden teknologioille. 

36 MRKTNG
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41