Page 66 - MRKTNG 4 2023
P. 66
Tuotantoyhtiöt 2024
Taidemaailma ja dokumentointi keinoja estetiikan luomisessa, työtavoista lähtien”,
aitouden lähteinä Duotonen luova johtaa Fanni Lyytikäinen sanoo.
Nykyisessä pikakulutuskulttuurissa sisältöä tulee ja
menee. Vastapainona sille kaivataan jotain merkityk- Perinteisen still-valokuvan rinnalle on somen
sellistä, mikä todella koskettaa. Tulee luoda jotain sel- lyhyiden videoklippien inspiroimana astunut liik-
laista, joka kestää aikaa. Jotain, mikä liikuttaa ihmistä kuva valokuva.
syvemmällä tasolla. Visuaalisuus on tässä tärkeässä
osassa, todella tärkeässä. ”Aito vaikuttavuus tulee pienistä nyansseista, joita
voi olla tosi vaikea tehdä. Tekijänä tuntuu, että on tul-
”Aitoudesta on puhuttu pitkään, mutta askel aske- lut yhä tärkeämmäksi ymmärtää konteksti, samoin
leelta edetään kohti sellaista aitoutta, mitä on vaikea kohdeyleisön medialukutaito ja positiointi”, Juho Hut-
saavuttaa. Kuvan ja materiaalin suhde todellisuuteen tunen lisää.
on mielenkiintoinen trendi”, sanoo tuotantoyhtiö Duo-
tonen perustajaosakas, valokuvaaja ja ohjaaja Juho Tekoälyn sudenkuopat
Huttunen. Tekoäly voi tehdä kenestä vain hyvästä promptaajasta
taiteilijan, uskottiin vielä hetki sitten. Ehkei sitten-
Tekoäly on tullut ryminällä, mutta sen vastapai- kään, sillä kaikki ne tarvittavat pienet nyanssit tuo-
nona kaipuu aidolle ja koskettavalle on noussut. tannossa tekoälyltä puuttuvat, jotka tekevät taiteili-
Tekoälyn luomukset ihmiset tunnistavat alitajuisesti jasta tai luovan alan kyvystä huippuammattilaisen.
nopeammin kuin TikTokin algoritmi käyttäjänsä
mieltymykset. Aitous ilmenee ehkä parhaiten doku- Lisäksi tekoälyautomaatista vedetyt ratkaisut hel-
mentaristisessa tuotantotavassa, jota hyödynnetään posti toistavat itseään.
tällä hetkellä paljon esimerkiksi muotikuvauksissa.
Somen trendisetterit vaikuttavat – ja toisaalta myös ”Olen nähnyt kampanjoita, jotka olivat todella toi-
taidemaailman kosketus. sensa kaltaisia. Kenties niiden tekemisessä käytetyt
promptit olivat samanlaisia”, Gallagher pohtii.
”Kaupallinen kuva ja taide menevät limittäin ja
lomittain. Muotikuvassa ja filmissä ei haluta k opioida ”Tekoälyn käyttö on ja tulee olemaan niin helppoa,
tiettyä tyyliä tai yritetä luoda feikisti jotain, vaan että se tulee tekemään monia asioita täysin arvotto-
mennään dokumentoimaan ja käytetään luonnollisia miksi. Tapa erottua ja viedä aitoja viestejä perille, on
ihmiseltä ihmiselle kommunikaatio”, vakuuttaa Juho
Huttunen.
Tästä myös povataan uutta laadun symbolia, jolla
hintalappu voi olla korkeampi. Miten pystyy kommu-
nikoimaan asioita valokuvalla?
”Osin sitä tehdään siksi, että niitä ei voi helposti
laittaa sanoiksi. Pitää viestiä alitajuisella tasolla, jota
ei voi pukea sanoiksi. Jotta tunne menee perille, siinä
pitää olla jotain aitoa”, Huttunen lisää.
DERMOT GALLAGHER Tekoälyn edut
3D- JA VFX-PÄÄLLIKKÖ Tekoälyllä on kyllä paikkansa. Tuotantojen budjetit
ovat tänä päivänä haastavia. Se helposti ajaa yksin-
COCOA kertaistamaan kampanjaa ja tekemään kompromis-
seja, mutta se ei ole oikea vastaus.
”MEILLÄ jokaisella on paljon opittavaa
TikTokin ja YouTuben parhailta sisällön- ”Kehitettäisiin vain lisää roskasisältöä maailmaan,
tuottajilta, perinteinen markkinoinnin joka muutenkin hukkuu siihen. Ennemminkin tulee
tekeminen kun on hieman hidasta” kehittää luovuutta ja investoida kampanjaan, joka kes-
tää aikaa”, Gallagher sanoo.
Kaikki haastatteluun osallistuneet kokevat teko
älyn hyvänä luovan ammattilaisen työkaluna esimer-
kiksi ideoinnissa. Tai miksipä ei jopa toteutuksessa,
kun se tehdään tyylillä.
”Kontrasti kiehtoo. Miten yhdistää tekoälyn l uomaa
epätodellisuutta ja toisaalta todellisen, jopa rujon
yhdistelmää. Nyt eletään selkeästi vahvassa murrok-
•sessa”, Fanni Lyytikäinen lisää.
66 MRKTNG