Page 52 - MRKTNG 4 2020
P. 52
Markkinointitekstit
Kirjoittaminen
markkinoinnin työkaluna
Satu Rämö ja Mirjami Haimelin ovat ammattikirjoittajia,
jotka ovat juuri julkaisseet kirjoittamista käsittelevän kirjaparin.
Molemmat tekevät töitä myös markkinoinnin parissa. He kertovat
meille vinkkinsä hyvien markkinointitekstien kirjoittamiseen.
Teksti Marketing Finland Kuva Heidi Strengell
Millaiset markkinointitekstit ovat toimivimpia? Mitä tehdä, jos kirjoitusblokki iskee?
Mirjami: Sellaiset, jotka yllättävät, haastavat hyvällä ja Mirjami: Välillä tekstiä ei vaan yksinkertaisesti syn-
kiinnittyvät johonkin itseään isompaan kokonaisuu- ny, tai jos syntyykin, se ei täytä odotuksia tai vaati-
teen tai ilmiöön. Hyvä markkinointiviestintä liikkuu muksia. Pakottaminen ei yleensä toimi, koska hyvä
eri tasojen välissä ja rakentaa siltoja yksityiskohdis- teksti edellyttää aina jonkinlaista tekemisen ja ajat-
ta isompiin kokonaisuuksiin. Jos puhutaan vaikkapa telun vapautta.
palkitsemisesta, pitää pystyä piirtämään viivoja hen-
kilöstörahastosta työntekijöiden hyvinvointiin. Satu: Yritän taklata blokit insinöörimäisesti ja sel-
vittää, missä kohtaa prosessia se blokki on. Liian ko-
Satu: Ydinviestien pitää olla tiiviitä ja kirkkaita. Nii- vat paineet tai täydellisyyden tavoittelu? Infernaalinen
den hinkkaamiseen kannattaa panostaa. Markkinoin- kiire? Liian vähän taustatietoja? Kun ongelman juuri-
titoimenpide pitää suunnitella ensin ja vasta sitten kir- syy löytyy, keskity sen hoitamiseen. Meditointi ei au-
joittaa. A/B-testauksen avulla voi sitten kokeilla, mikä ta yhtään, jos blokki johtuu siitä, ettet tiedä tarpeek-
viesti resonoi parhaiten ja rakentaa lisää sen ympärille. si aiheestasi.
Miten kohderyhmä vaikuttaa siihen, Mirjami: Oli kyse minkälaisesta ongelmatilantees-
mitä ja miten kirjoittaa? ta tahansa, siitä ei pääse eroon kääntämällä katseen-
Satu: Oman kohderyhmän tunteminen mahdollistaa sa pois. Muutenkin on tärkeää hyväksyä, että vaikeat
käytännön kirjoitustyön. En ota vastaan copy-toimek- vaiheet kuuluvat kirjoittamiseen.
siantoja, jos asiakas ei osaa kertoa minulle kohderyh-
määnsä ja eritellä brändin tone of voicea. Miksi kirjoitustaitoa kannattaa kehittää?
Satu: Kirjoittaminen ei ole synnynnäinen lahja vaan
Mirjami: Kannattaa miettiä, mitä lukijalle pitää jää- taito, jota voi harjoitella. Kuka tahansa voi kehittyä
dä tekstistä käteen. On hyvä muistaa, että kukaan ei kirjoittajana, eikä täydellistä tai valmista kirjoittajaa
kaipaa algoritmeihin perustuvaa yllätyksetöntä mie- ole olemassakaan. Kirjoittaminen on yllättävän nä-
listelyä. Hyvä kirjoittaja päättää itse, millä on väliä. kymätön työelämätaito. Kun sitä ei nähdä, sen kehit-
tämiseen ei myöskään satsata. On kuitenkin vaikea
Entä jos tuntuu, että kaikki on keksiä ammatteja, joissa kirjoittamista ei tarvitsisi
jo kokeiltu ja kirjoitettu? lainkaan.
Satu: Älä usko siihen! Voi olla, että kaikki on jo sa-
nottu, mutta ei siten kuin sinä sen sanoisit. H2H-maa- Mirjami: Kirjoittaminen haastaa ja pakottaa kon-
ilmassa puhe ihmiseltä ihmiselle on keskiössä, joten densoimaan omaa ajattelua. Jos haluaa kirjoittaa pa-
oman äänen käyttämistä ei kannata pelätä. remmin, pitää ajatella paremmin. Työntekijöiden on
jatkossakin osattava kirjoittaa, ja taitavalla kirjoitta-
Mirjami: Niinpä! Kiinnostavat jutut syntyvät siitä, jalla on etumatka muihin. Taitava kirjoittaja saa vies-
kun yllättävät asiat törmäävät. Oman toimialan rajo- tinsä myös todennäköisemmin läpi. •
jen yli voi ja kannattaa hyppiä.
Kynä – Kaikki tärkeä kirjoittamisesta (2020)
52 MRKTNG