Page 23 - MRKTNG 2 2020
P. 23

Hän muistuttaa, että brändi on aina laajempi käsi-             NIINA YLI-KARJALA
te kuin pelkkä ilme. Brändityössä organisaation ydin-                Lead Designer
vahvuudet tunnistetaan, kirkastetaan ja tuodaan nä-                         SEK
kyviksi kaikessa toiminnassa. Siksi taustoittavat kyse-
lyt ja yhteiset brändityöryhmän workshopit huldilais-        ”POHJATYÖT täytyy aina
ten kanssa olivat antoisia, sillä jokainen halukas pääsi      tehdä huolella. Niihin
jakamaan omat ajatuksensa uuden yhtiön olemukses-             kuuluvat muun muassa
ta ja erityispiirteistä.                                      alan konventioiden
                                                              tutkimus, haastattelut,
   ”Toki ilme on yksi oleellinen tekijä brändin muo-          workshopit ja asiakkaan
dostuksessa, mutta prosessiin kuuluu paljon muuta-            tuntemus.”
kin. Visuaalisen ilmeen täytyy tukea yhtiön arvoja, vi-
siota ja missiota.”

   Tämän mittaluokan uudistuksessa moni tekijä ni-
voutuu yhteen.

   ”Ensin keskitytään sanoitukseen tunnistettujen
vahvuuksien, strategian ja tavoitteiden pohjalta. Kun
brändin ydin on hyväksytty ja kirkas, vasta sen jälkeen
paneudutaan visuaalisuuteen. Henkilöstön osallista-
misella varmistetaan, että brändi syntyy organisaa-
tion sisältä päin, kuten kuuluukin, eikä se tunnu pääl-
le liimat­ ulta. Uskon, että Huldilla on nyt kaikki edelly-
tykset rakentaa vaikuttavaa kansainvälistä menestys-
tarinaa yhdessä henkilöstön kanssa”, Saarinen sanoo.

SEK kannusti rohkeuteen ja raikkauteen                          Kuva- ja värimaailma on hakenut inspiraationsa
Myös SEKin designerille Niina Yli-Karjalalle yhteis-         skandinaavisuudesta. Se on muodostunut yhdistele-
työ on sydämen asia.                                         mällä luontoa, ihmisiä ja abstrakteja pintoja. Yli-Kar-
                                                             jalan mielestä taiten tehty brändi on varsinkin nyky-
   ”Kaikki suunnittelutyö pohjautuu uuden brän-              päivän markkinassa vahva kilpailuetu, keino erottua
din määrittelytyöhön, joka on tehty yhteistyössä             muista alan yrityksistä. Siksi sen luomisessa ei kos-
asiakk­ aan kanssa yhteisissä brändiworkshopeissa”,          kaan pidä hätiköidä.
Yli-Karjala kertoo.
                                                                ”Brändiuudistus etenee aina vaiheittain. Käytäm-
   SEK päätti yhdessä Huldin kanssa tavoiteattribuu-         me omaa prosessia, jonka avulla brändi luodaan sys-
tit, ja visuaalisuudelle haettiin alustavia suuntaviivoja.   temaattisesti vaihe vaiheelta.”

   ”Brändityön edetessä tein muutamia polkuja, jois-            Huldin Kiljala kehuu niin lopputulosta kuin yhteis-
ta asiakkaan kommenttien perusteella lähdettiin ke-          työtä SEKin kanssa.
hittämään yhtä eteenpäin.”
                                                                ”Tiesimme, mitä saamme ja pystyimme luotta-
   Kun nimi Huld oli selvillä, lähdettiin muotoilemaan       maan. Oikea asiantuntija löytyi jokaiseen vaiheeseen,
ilmettä tarkemmin.                                           puhuttiin sitten videosta, grafiikasta tai vaikka tari-
                                                             nasta. Meille brändiuudistus oli ainutkertainen juttu,
   ”Uusi brändi on skandinaavinen, moderni, humaa-           joka tehdään vain kerran. Olimme hyvissä käsissä”,
ni sekä näkemyksellinen. Se yhdistää luovalla taval-         Kiljala kiittelee.
la fyysistä ja digitaalista maailmaa. Tähän ajatukseen
perustuu myös ilmeen elementtien muotoilu, eli logo,            Identiteetistä pyrittiin rakentamaan valmis paketti,
värit, animointi ja luonti grid-systeemiin.”                 jota Huld pystyy itsenäisesti hyödyntämään mahdolli-
                                                             simman paljon. Seuraavia yhteisiä askeleita brändin­
   Yli-Karjala valottaa nimen mielenkiintoista myto-         rakentamisessa pohditaan sitten, kun akuutti korona-
logiaa. Huld linkitetään skandinaavisissa mytologiois-
sa Seiðr-taikoihin, joilla osattiin muovata ja ennustaa      •kriisi on selätetty.
tulevaa. Huldilla halutaan siis viestiä katsetta tulevai-
suuteen, ei menneeseen.

   ”Logossa H:n ja U:n sulautuminen kuvastaa Huldin
liikkumista fyysisen ja digitaalisen maailman välillä
sekä niiden yhdistämistä luovalla tavalla”, hän kertoo.

                                                                                                                      MRKTNG 23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28