Page 62 - MRKTNG 4 2019
P. 62
Vaikutamme
Riikka-Marian
matkassa
maailmalla
Marketing Finlandin toimitusjohtajana ja
kansainvälisen mainostajien verkoston
WFA:n hallituksen jäsenenä Riikka-Maria
Lemminki tapaa maailman johtavien
brändien tekijöitä, markkinoinnin
teknologioiden kehittäjiä sekä
mielipidevaikuttajia. Näin markkinoinnin
trendit sekä insight-tieto jalkautuvat
koulutuksiksi ja jutuiksi MRKTNG-lehteen.
JOHTAVIEN BRÄNDIEN tapaamisissa markkinoinnin painopiste Singaporessa kävi selväksi, että markkinointi on viihteellisty-
on siirtynyt teknologioista ja datasta laadukkaisiin sisältöihin, mässä ja brändeille viihde on tapa luoda houkuttelevia sisältöjä.
vastuullisuuteen ja luovuuteen. Vastuullisuus ei ole enää lisä Ravintolamaailmaan sukeltaneelle Mastercardille se on tapa
arvoa, vaan se on edellytys sille, että brändit voivat jatkossa sitouttaa asiakkaita. Vuoden CMO:ksi valittu Mastercardin Raja
toimia. Ei siis ”huulipunan laittamista porsaalle”, vaan aitoja te- Rajamannar vakuutti minut siitä, että elämyksellisyys ja eksklu-
koja ja pitkäaikaista luottamussuhteen rakentamista. Jos haluat siivisuus ovat loistava yhdistelmä markkinoinnissa.
olla uskottava CMO-piireissä, puhu ihmisistä, älä asiakkaista.
Katsaus markkinointialustojen mahdollisuuksiin
Markkinointi, urheilu ja musiikki samassa paketissa
Tänä vuonna mm. Facebook ja Google ovat näkyneet paljon
Markkinointi on yhä enemmän viihteellistymässä. Syyskuussa mediassa yksityisyyden suojaan tai sisältöihin liittyvien
Singaporessa järjestetyssä All That Matters -konferensissa ongelmien kautta. Näistä asioista puhumme jokaisessa WFA:n
tapasin urheilumaailman ja musiikkimaailman johtavia tekijöitä, hallituksen kokouksessa, ja lähes aina kuulemme asianomaisten
joille brändiyhteistyö oli arkipäivää. Singaporessa keskiössä vakuutteluja siitä, että asioita kyllä korjataan.
olivat musiikki, urheilu ja markkinointi.
Oma näkemykseni on, että alustojen kehitysvauhti on ollut
Ison huomion tapahtumassa sai eSport, josta WFA myös huimaa ja rapatessa on roiskunut pahasti, kun kukaan ei ole
toteutti ensimmäisen tutkimuksensa. Kävin mielenkiintoisen osannut katsoa kokonaisuutta. Markkinoijat vaativat nyt, että
keskustelun FazeClan-tiimin vetäjien kanssa siitä, millainen alustat pystyvät varmistamaan sekä asialliset sisällöt että
vastuu heillä on siitä, että heidän uusin rekrytointinsa, yksityisyyden suojan. Näin uskon käyvän, koska mainonnasta
14-vuotias tyttö, voi keskittyä muuhunkin kuin pelaamiseen. saatavat tulot pitävät nämä alustat hengissä.
Brändejä ajatellen eSportin haasteena ovat räiskintäpelit sekä
pelaajien kielenkäyttö. Iso osa markkinoijista ei näe itseään Kesäkuussa vierailin kotimaisten brändien kanssa Googlen
maailmassa, jossa tappaminen on tavoite. eSportin pioneeri pääkonttorilla San Franciscossa. Samaan aikaan meillä jul-
Susie Kim Mykles piti pelaajien sosiaalista käyttäytymistä isona kaistiin Google Shopping Ads, jota olimme odottaneet vuosia
ongelmana ja kertoi minulle aloittavansa Kaliforniassa nuorten ja johon olimme jo jäseniämme valmistelleet. Odotin isoa
työpajoja, jossa koulutetaan käytöstapoja. Pitäisikö saman- kotimaisten brändien ryntäystä, mutta ryntääjiä olivatkin ulko-
aikaisesti lähestyä myös pelikehittäjiä, joilla on mahdollisuus maiset brändit.
rakentaa pelien sisään myös moraalisääntöjä?
San Franciscossa ja Cannes Lions -tapahtuman yhteydessä
tapasin Googlen kehittäjiä, joilta sain mielenkiintoisen katsauk-
62 MRKTNG