Page 50 - MRKTNG 2 2023
P. 50
Tekoälyn tulevaisuus
“Kun siirrämme sekä teistisistä ja monoteistisistä uskonnoista, haas-
ahneuttamme teeksi nykyihmiselle on noussut, ettei tilalle ole tullut
ja pelkoamme korvaavaa moraaliseettistä koodia.”
algoritmeihin, jäljelle
ei jää armoa, lämpöä, Yhteisöllisen me-keskeisyyden väistyttyä samalle
huolenpitoa… vain paikalle on astunut itsekeskeisyys, oman edun tuijot
puhdas ahneus.” telu toisista piittaamatta. Myös järjestelmät, joissa
elämme ja toimimme, ajavat huonoon toimintaan.
Markkinoinnissa tämä näkyy siinä, miten ihmisiä
houkutellaan ostamaan käyttämään tavaroita ja pal-
veluita, mitä he eivät välttämättä tarvitse.
New Yorkissa 1920-luvulla feministiaatetta
hyväksikäyttäen järjestettiin Torches of Freedom
–kulkue kampanjoimaan naisten vapautumisen puo-
lesta. Kulkueeseen palkattiin naisia tupakoimaan
symbolina tasa-arvolle. Oikeasti kyseessä oli tupakka
yhtiön masinoima kampanja, jolla he onnistuivat
kasvattamaan markkinaosuuksia ja brändäämään
tuotettaan.
Mainonta on täydellinen esimerkki siitä, miten
hyvistä ihmisistä tulee typeriä, kun ajurina on ahneus.
”Älä vihaa pelaajia vaan vihaa peliä. Tämä sys-
teemi ohjaa ihmisiä tekemään huonosti ja ajattele-
maan huonosti.”
”Kone taas on brutaalin tehokas, eikä se koskaan Hyvällä rengillä on viisas isäntä
muuta mieltään.” Tekoälyn siivittämänä on meillä ilmeisen suuri riski
ajautua ennennäkemättömiin katastrofeihin riippuen
Mikäli meillä olisi omnipotentti kaikkivoipainen siitä, millaisia tehtäviä se valjastetaan suorittamaan.
tekoäly ja sille annettaisiin tehtäväksi minimoida Mistä tunnistamme kestävän tavan toimia?
onnettomien ihmisten määrä maailmassa, tekoäly
ratkaisisi ongelman hävittämällä kaikki ihmiset. Mikko Kotila nostaa esille kolme peliteoriasta tut-
tua strategiaa, joissa päämäärään pyritään toisistaan
”Tekoäly ei ole äly vaan automaatio eivätkä nykyi- hyvin paljon eroavin tavoin.
set tiet tule viemään mihinkään muuhun kuin auto-
maatioon”, Mikko Kotila sanoo. Nollasummapelissä voitetaan muiden kustan-
nuksella. Monopoli on hyvä esimerkki nollasumma
Itsekeskeisyyteen kannustava järjestelmä pelistä. Pelin lopussa voittajalle on kertynyt enemmän
ajaa hyvät ihmiset huonoihin tekoihin kuin tarvitsee ja häviäjä on kynitty putipuhtaaksi.
Ihmiselle on luontaista yhteisöllinen elämä, jossa
eletään välittömässä yhteydessä ympäristöön ja Tätäkin huonompi peli on negatiivisen summan
reagoidaan suoraan ja spontaanisti. Tätä on nähty peli, jossa kaikki häviävät. Sellainen on esimerkiksi
vaikkapa alkuperäiskansoilla. sota, jossa molemmille osapuolille aiheutuu valtavia
menetyksiä.
”Toiminta ei ole perustunut itsekeskeiseen
ahneuteen vaan hetkeen, siihen mitä juuri tällä hetkellä Kolmas on positiivisen summan peli, eräänlainen
on. Kun olemme luopuneet kansanperinteestämme win-win-malli, joka huomioi paitsi molempien osa-
puolten, myös ympäristön edun.
”Ahneuteen perustuva mainonta on yksi härs-
keimmistä nollasummapeleistä silloin, kun pyrki-
myksenä on manipuloida ihmisiä himojen ja pelkojen
perusteella. Myös mainonnan tulee aidosti muuttua
paremmaksi, jotta emme siirrä tätä ahneuden mallia
tekoälylle.”
Ratkaisevaa on, minkälaisissa käsissä tekoälyn
ohjaaminen on. Miten on, löytyykö tämän päivän teki-
•jöiltä kaikkien hyvinvoinnin huomioivaa viisautta?
50 MRKTNG