Page 30 - MRKTNG 4 2019
P. 30
Elämyksellisyys
PUHDAS tuotteen ympärillä pyörivä markkinoin- Mastercardin ravintoloiden äänimaailmat ovat
ti on niin so last season ainakin, kun kuuntelee kuin elokuvissa, hienovaraisimpiakaan yksityiskoh-
Mastercardin markkinointi- ja viestintäjohtaja Raja tia unohtamatta. Foley-ääninä on käytetty esimer-
Rajamannaria. kiksi maailmankuulun Teruzushi-kokin Takayoshi
Watanaben miekkaterien ääntä ja Intian valtameren
”Elämyksellisyys ja ihmisten elämässä mukana ole- kohinaa. Tarkoituksena on tuottaa kävijöille brändin
minen on suunta, johon Mastercard kääntää markki- alla syvälle tunteisiin uppoava positiivinen kokemus,
nointiaan yhä enemmän.” jossa he itse ovat mukana aktiivisina osallistujina.
Musiikki, urheilu ja markkinointi lyövät nyt isos- Kokemusmarkkinointi nähdään erityisen hyödylli-
ti kättä tuottaakseen kuluttajille suuria elämyksiä. senä kosiskeltaessa etenkin maailman vaativinta ylei-
Mastercardin luoma Priceless-konsepti on keskitty- söä eli millenniaaleja. Markkinoijat tietävät heidän yk-
nyt juuri tähän. siselitteisesti blokkaavan mainonnan, jos eivät koe sen
tuottavan lisäarvoa.
Vain kortinhaltijat voivat tehdä varauksia kaikkia
aisteja hiveleviin Priceless-ravintoloihin. Edes julk- ”Tulevaisuus piilee tarinankerronnassa eli tarinoi-
kikset eivät ole tässä joukossa poikkeus, sillä myös den luomisessa asiakkaille ja kuluttajille. He itse selos-
he joutuvat varaamaan paikkansa kaikkien muiden tavat näitä kokemuksia ja kertovat omia tarinoitaan,
tavoin. Ravintoloissa kävijöille halutaan tarjota kuli joten brändi sitoutuu hiljalleen osaksi niitä. Tämä on
naristisia huippukokemuksia tajunnanräjäyttävän täysin päinvastaista kuin paiskata viesti vasten asiak-
elämyksellisissä ympäristöissä. kaan kasvoja,” Rajamannar sanoo.
30 MRKTNG