Page 60 - MRKTNG 1 2022
P. 60
Menestysresepti
MAIJU LAURÉN Finlaysonilla on muun muassa noin 300 000 kanta- >
Brändi- ja designjohtaja asiakkaan rekisteri, josta se käy aktiivista vuoropuhe-
lua 120 000 asiakkaan kanssa. Yritys myös teetti tut-
Finlayson kimuksen kuluttajien suhtautumisesta vastuulliseen
kuluttamiseen ja tekstiilien vastuullisuuteen. Tutki-
”HALUAMME pystyä todentamaan, muksesta selvisi, että suomalaiset kyllä tiedostavat
että tekstiilit on valmistettu niin, että vastuullisten kulutusvalintojen merkityksen, mutta
ihmiset ovat saaneet elämiseen ostohetkellä laiskuus vie monesti voiton. Finlayson in
tarvittavan palkan, he työskentelevät ja Ivalon tehtävänä oli kuroa kuilua hyvien aikeiden
eettisissä oloissa ja heistä pidetään ja toiminnan välillä.
hyvää huolta.”
”Yksi Bed Peacen tavoitteista oli saada kuluttajien
”Käymme jatkuvaa dialogia erityisesti vastuulli- omatunto painamaan ostopäätöstä tehtäessä hintaa
suusvaikuttajien ja vastuullisuuteen liittyvien järjes- enemmän. Finlaysonin tuotteet koettiin ennen kam-
töjen kanssa.” panjaa kalliiksi, koska hinnan taustalla olevaa laatua
ja ekologisuutta ei ymmärretty”, Ruotsalainen toteaa.
Sänkymielenilmauksen kuvasi maailmankuulu
valokuvaaja Sir Govert de Roos. Sama mies, joka otti Bed Peace -konseptin avulla inkrementaalinen
legendaarisen kuvan John Lennonista ja Yoko Onosta myynti kasvoi. Finlaysonilla on korona-aikana ollut
hotellin sängyssä. verkossa parhaimmillaan jopa 1 000 prosentin kasvu-
jaksoja. Kaiken kaikkiaan verkkokauppa kasvoi kam-
”De Roos piti aihetta tärkeänä. Hän oli viimeiseen panjan aikana liki 300 prosenttia.
saakka tulossa Suomeen, mutta hallitus löi rajat kiinni
kaksi päivää ennen kampanjan alkua. Lopulta hän ”Finlaysonin ydinasiakas on pitkään ollut kehäkol-
ohjasi kuvaukset etäyhteyden avulla. Kameraa paikan mosen ulkopuolella asuva 50+ nainen. Koronan vauh-
päällä operoi Nana Simelius”, Ruotsalainen kertoo. dittamana kauppa siirtyi kivijalasta verkkoon myös
tässä ikäryhmässä, ja se näkyi tuloksessa”, Laurén
Timanttinen idea tarvitsee taustalle dataa jatkaa.
Briljantti idea syntyy harvoin ilman taustalla olevaa
dataa tai kirkasta asiakas-insightia, mutta pelkkä data Mainoksesta kasvoi monikanavainen ilmiö
ei auta. Digitaalisessa markkinoinnissa data toimii Ilkka Ruotsalainen kiittelee Finlaysonin halua laajen
syötteenä, jonka päälle rakennetaan uusia kulmia, taa mainoskampanja monikanavaiseksi ilmiöksi.
mutta kampanjan suunnittelussa taito tulee tietokanto-
jen hyödyntämisestä luovasti ja oivaltavasti. Suunnit- ”Mainostoimiston tehtävänä on tuoda hyvä idea
telijan on pystyttävä asettamaan itsensä lukujen taakse pöytään. Hyvä markkinoija osaa ja ymmärtää hyödyn
ja ymmärrettävä, miten ihmiset ajattelevat. tää sitä joka kulmasta.”
”Dataa pystyy lukemaan kuka tahansa, mutta se, Ja näin tehtiin. Ensin kampanjaan sitoutettiin hen-
miten sitä tulkitaan ja kuinka viesti saadaan terä- kilöstö ja kampanja lanseerattiin myymälätasolla.
väksi, vaatii taitoa. Dataa tarvitaan, jotta osataan
lähteä oikealle tielle, mutta se kertoo aina mennei- ”Lähetimme myymälöihin myymälämateriaalit
syydestä. Datasta voi löytää sen mistä täytyy puhua, ja aamiaiset, ja myyjät saivat innostua ensin asiasta
kenelle ja millä tavalla. Sen jälkeen on annettava tilaa sisäisesti. Lanseeraus toteutettiin Teamsillä”, Laurén
luovuudelle.” sanoo.
Kampanja koettiin omaksi ja siihen sitouduttiin.
Sen jälkeen aloitettiin ansaitun median valmistelu.
Tämä vaati kymmeniltä ihmisiltä kuukausien työn.
”Ansaittu media on pakko valmistella huolella, jos
halutaan aikaan iso ilmiö. Tämä vaatii yhteistyötä
kaikkien sidosryhmien kanssa.”
Kun Bed Peace lanseerattiin, kampanjaa levitettiin
samanaikaisesti useissa eri kanavissa. Viikon mit-
taista mielenilmaisua Stockmannin ikkunassa pystyi
seuraamaan suorana Finlaysonin Instagram-tililtä,
kampanjaa tuettiin muun muassa Helsingin Sano-
mien etusivulla julkaistulla manifestilla, vaikuttaja-
markkinoinnilla ja PR:llä. MTV3 ja Yleisradio uuti-
•soivat kampanjasta valtakunnallisesti.
60 MRKTNG